Eerlijke hiphop van verhalenverteller Fresku

1

(Nieuwste Hits) –  ‘Nooit meer terug’. Het is de opener en tevens de titeltrack van het nieuwste en derde album van Eindhovense rapper Fresku. Het eerste nummer zet meteen de toon voor de plaat en we horen Fresku zoals we hem kennen: als een van de eerlijkste en meest pure rappers die dit land rijk is. In de tijd van de nieuwe generatie New Wave blijft Fresku bij de basis en zet een stevige hiphop plaat neer vol met bijzondere nummers.

Wie is Fresku? Fresku’s carrière is begonnen met de track ‘Twijfel’. Nog niet eerder is er in mijn ogen een rapper geweest die zichzelf zo kwetsbaar en bloot opstelt als Fresku. De rapper bracht bij label TopNotch zijn eerste plaat uit getiteld: Fresku, een goede hiphop plaat. Het tweede album Maskerade bracht meer luchtigheid in de bij vlagen zware teksten. Zoals hij het zelf zegt op het nummer Alzheimer van het nieuwe album: ‘tweede ronde, tweede album niet zo negatief’. Helaas was Maskerade voor mij te veel uit balans. De clowneske nummers als: ‘Hedde Drugs Op’, ‘Lintworm’, ‘Op De Hoogte’ en de vele skits brachten een te groot contrast met de mooie nummers als ‘Alisha’, ‘Littekens’ en ‘Keuzes’. Gelukkig maakt Fresku het voor mij op dit nieuwste album helemaal goed.

De raps en producties zijn beter dan ooit
Op Nooit Meer Terug gaat Fresku terug naar zijn eigen basis. Persoonlijke teksten die je een blik in de rapper Fresku en de persoon Roy. Op Nooit Meer Terug zijn Fresku’s raps technisch gezien beter dan ooit. Hij combineert nummers over zichzelf met fictieve verhalen, met een grotere focus op de serieuze Fresku. Daarnaast varieert hij met zijn flow, wat zorgt voor een goede afwisseling in de nummers. Zo bouwt de distrack naar zichzelf ‘Gooi Jezelf Weg’ langzaam op en vervolgens eindigt de rapper al schreeuwend naar zichzelf. Het doet denken aan de emotioneel en bijna schreeuwend rappende Eminem in diens hoogtijdagen. Deze emotioneel krachtige manier van rapper horen we ook op ‘Bitchboy’. ‘Alzheimer’ is het beste voorbeeld van variatie in flow; hier speelt hij binnen één nummer met verschillende raptempo’s. Fresku’s kompaan Teemong heeft het volledige album geproduceerd en ook Teemong levert op Nooit Meer Terug zijn beste werk af tot nu toe.

De verhalenverteller Fresku
De nummers ‘Gevangen’ en ‘Rustig Aan’ laten zien dat Fresku een goede verhalenverteller is. Gevangen vertelt het verhaal van een vader met een crimineel verleden die moeite heeft met zorgen voor zijn vrouw en kind. Op ‘Rustig Aan’ rapt hij over een meisje dat haar weg probeert te vinden in deze wereld. De beste momenten op de plaat komen voor mij persoon bij nummers als: ‘Nooit Goed’, ‘Alleen Maar’ en ‘Al Is Het Ver Weg’. Vooral deze laatste is een typische Fresku track: eerlijkheid, zelfreflectie, fijne flow, sterke raps en een goede productie.

Minder clown en betere balans
De eerdergenoemde clowneske kant van Fresku beperkt zich tot de single Kreeft, waarin hij grappend omgaat met zijn relatieve succes. Hij doet op het nummer ‘Zo doe je dat’ een aanklacht tegen de afwezigheid van zogenaamde zwarte muziek op de radio. Maar de rapper doet dit op zo’n manier, dat het nummer nergens zeurderig wordt. Het album heeft een goede balans en voelt als één geheel. Dit komt bijvoorbeeld doordat het album 14 nummers bevat (plus twee bonustracks voor de fysieke versie) en serieuzer van karakter is.

De hiphop-scene uit met Nooit Meer Terug?
Fresku heeft in sommige interviews laten door schijnen dat dit misschien zijn laatste album zal zijn, omdat hij zijn houdbaarheidsdatum als rapper benaderd. Mocht dit het geval zijn, is Roy geëindigd met een goed uitgebalanceerde, goudeerlijke en bovendien zijn beste hiphopplaat. Ik hoop dat de Lil Kleine’s van deze wereld dit album een luisterbeurt gunnen, ze kunnen nog wat raplesjes leren.

Luister hier het album Nooit Meer Terug op Spotify.

Share.

About Author

Tim heeft een eigenzinnige muzieksmaak. Zijn focus ligt op hiphop, maar het kan variëren van Drake tot aan John Mayer. Zijn liefde voor gehate of sullige artiesten als Justin Bieber schuift hij niet onder stoelen of banken. Je zult Tim met name zien schrijven over hiphop, maar hij is niet bang om R&B, pop, house of andere elektronische muziek aan te raken.

1 reactie

Geef een reactie