MuziekRecensies

Jacqueline Govaert, Zo Zit Dat Dus Theater Tour, De Flint Amersfoort

Nieuwste Hits – Jacqueline Govaert speelt momenteel de theater tour “Zo Zit Dat Dus”. Collega Frank Frenckel was erbij en schreef onderstaand verslag over het indrukwekkende concert.

Kleine meisjes worden groot, sterker nog…. Ze is net zo “groot” als dat ik ben. Beide zijn we 33 jaar wat dus betekend dat deze artiest van mijn generatie is. En wat nog leuker was op deze avond, dat ik een nog jongere generatie bij mij had als gezelschap, mijn dochtertje Jesselyn van 7. Die Jacqueline weer kent van haar solo albums, daar waar ik haar ken van  is Krezip.
Het is een Theater Tour en het stuk heet “Zo Zit Dat Dus”, de verhaaltjes achter de liedjes, verhaaltjes over Krezip, verhaaltjes over haar leven.

De Show
Jacqueline komt op met haar 2 backing vocals, gaat achter de piano zitten, zet de microfoon in de juiste positie, speelt een intro en begint te zingen. Die stem die we allemaal kennen is en blijft zo mooi en zuiver. Ze zingt het nummer “Stop” van Sam Brown. Een nummer waar het voor haar allemaal mee begon, en wist dat zij de muziek in wilde gaan.

Jacqueline vult de hele avond met verhalen en anekdotes over haar leven als artiest.
Zo vertelde ze Verhalen over hoe zij op de bank Pinkpop keek in de tijd dat het nog gewoon een hele dag live op tv was, en terwijl zij vertelde dat ze K’s Choice zag, dacht ik even terug naar de dag dat ik Krezip voor het eerst zag. De verhalen gaan door over hoe de band groot werd, wat de roem met ze deed en hoe het is om opeens bekende Nederlander te zijn. Jacqueline verteld hoe Holiday Love is ontstaan tijdens een vakantie. Ze verliefd op een jongen en kreeg zijn telefoon nummer. Eenmaal in Nederland kwam ze erachter dat het hele nummer vals bleek te zijn. Iets waar iedereen wel eens mee te maken heeft gehad.

Voor de pauze is het vooral de muziek van Krezip dat centraal staat, Fine komt voorbij maar ook Sweet Goodbyes die werd gespeeld bij Giel Beelen nadat bekend werd gemaakt dat ze gingen stoppen met Krezip, En natuurlijk de grootste hit I Would Stay. Na de pauze staat haar solo werk centraal en merk ik dat de jongere generatie naast mij begint mee te zingen.

Het nummer Sweet Friend komt als eerst voorbij gevolgd door het nummer Glitter, Fame and Gold. Een liedje dat gaat over het leven na een talentenjacht als X-Factor, Idols en The Voice. Er wordt veel beloofd veel Glitters, Bekendheid en Goud maar wat horen we nu nog van de meeste deelnemers van deze shows? Het ging voornamelijk over een meisje waarvan iedereen wist dat zij het nooit zou halen, maar toch werd haar een gouden toekomst beloofd. En wie anders dan Jacqueline Govaert weet hoe de klappen van de zweep kunnen zijn. Zo verteld ze over het nummer Past The Moon hoe ze het overlijden van haar schoonvader aan haar zoontje moet uitleggen, en met deze verhalen in je achterhoofd komt een liedje nog meer aan. Na Make More Sound en Simple Life volgt het laatste nummer Hear How My Heart Beats. En dan is het afgelopen. De mensen kregen een kijkje in de keuken van singer-songwriter Jacqueline Govaert en haar hoogte en dieptepunten als artiest en met haar band Krezip.

Frank Frenckel

Muziekliefhebben from the day he was born!!Muziek is de rode draad in het leven van Frenckel (Frank Kok) Van zingen in een kerkkoor en een popkoor, tot draaien op feesten met 5.000 man, tot wekelijks naar een concert gaan in Tivilo, Paradiso, Tolhuistuin, Melkweg, Ziggodome of de HMH.Begon met draaien op zijn 15 jaar en is nu na 18 jaar nog steeds actief als club dj en producer. En sinds 2014 ook bezig met het radio item Frank's Choice in het programma Houdbaar Tijmen.Op de site Nieuwste Hits zal Frenckel zich voornamelijk gaan richten op de nieuwste Dance tracks, maar een uitstapje naar een andere muziekstijl kun je ook zeker verwachten van deze jongen.