Bon Iver – SABLE, fABLE
(Nieuwste Hits) – Bon Iver heeft de afgelopen twintig jaar een opmerkelijke reis afgelegd – van de eenzame blokhut waar For Emma, Forever Ago ontstond tot bombastische elektronische experimenten op 22, A Million en de rijk gearrangeerde soundscapes van i,i. Met SABLE, fABLE zet hij een volgende stap. Niet vooruit, niet achteruit, maar naar binnen én naar buiten tegelijk. Een album als tweeluik: eerst de rauwe bekentenis (SABLE,), daarna het hoopvolle vervolg (fABLE). Intiem én groots, pijnlijk én helend.
SABLE, – drie songs als emotionele reset
SABLE, bestaat uit slechts drie nummers, maar voelt als een hele levensfase. Vernon schreef ze op het breekpunt, tijdens lockdowns en innerlijke crisis. Zijn stem en gitaar staan centraal, zonder lagen of productie-trucs om zich achter te verschuilen. Op “S P E Y S I D E” hoor je elke snaar apart resoneren; de opname klinkt alsof je in zijn borstkast meeluistert. “I really damn been on such a violent spree,” zingt hij – open, schuldbewust, eerlijk. “THINGS BEHIND THINGS BEHIND THINGS” is een rusteloze meditatie op de contexten die ons vormen, terwijl “AWARDS SEASON” reflecteert op verandering en afscheid, geschreven tijdens wandelingen rond het bevroren Lake of the Isles.
Hier is Bon Iver niet de geluidskunstenaar, maar de mens: gebroken, zoekend en zacht. Het is een akoestische purge – een controlled burn, zoals hij het zelf noemt – en het klinkt als een afscheid. Van wie hij was, en van de pijn die te lang bleef hangen.
fABLE – liefde als wedergeboorte
Wat volgt, is niet zomaar een album, maar een wederopstanding. fABLE is de lente na een lange winter. De producties zijn rijk, warm en kleurrijk. De melodieën open en stralend. Waar SABLE, zich in het donker bevond, kiest fABLE het licht – zonder de schaduwen te vergeten.
Liefde staat centraal, en niet zomaar romantiek, maar een totaalervaring. “Everything Is Peaceful Love” is een verlicht moment van verliefdheid. “Walk Home” pulseert met verlangen en vage gospelspiritualiteit. En “There’s A Rhythmn” erkent dat zelfs in nieuwe liefde oude patronen blijven dreigen: “Can I feel another way?”
De samenwerkingen zijn subtiel en doeltreffend. Danielle Haim schittert op “If Only I Could Wait”, waarin verlangen en uitputting hand in hand gaan. Dijon en Flock of Dimes brengen soul en dromerige pop op “Day One”. Het zijn geen features voor de show, maar stemmen die Vernons verhaal aanvullen.
Het mooiste Bon Iver-album sinds… misschien wel ooit
De kracht van SABLE, fABLE zit in de balans. De fragiele eerlijkheid van de eerste drie nummers krijgt antwoord in de hoop en openheid van het vervolg. Bon Iver klinkt nog steeds herkenbaar: falsetstem, ongewone ritmes, vervreemdende effecten. Maar waar eerdere albums soms verzonken in abstractie, is hier een nieuw soort helderheid.
En ja – het is nog steeds Bon Iver, dus de melancholie is nooit ver weg. Maar deze keer voelt die als iets wat je aankijkt, niet waar je in verdwijnt. Dit is muziek die niet alleen reflecteert, maar ook vooruit wil.
SABLE, fABLE is geen comeback, geen breuk, geen experiment. Het is een volwassen, openhartige en muzikale samenvatting van alles wat Bon Iver is geweest – en misschien voor het eerst: wat hij wil worden.