Fontaines D.C. – Romance
(Nieuwste Hits) – Fontaines D.C., de Ierse band die eerder bekend werd door hun steely post-punk en rauwe rockgeluid, verrast met hun vierde album, ‘Romance’. Het album markeert een opvallende verschuiving van hun oorspronkelijke stijl naar een meer gelaagde, soms dramatische muzikale koers die flirt met Y2K-nostalgie en stadion-sized alternatieve rock. Terwijl eerdere albums zoals ‘Dogrel’ en ‘Skinty Fia’ geworteld waren in de Ierse arbeiderscultuur en de rauwheid van het stadsleven, kiest de band nu voor een meer wereldse en toegankelijke benadering. Onder leiding van producer James Ford, bekend van samenwerkingen met Arctic Monkeys, Gorillaz en Depeche Mode, biedt ‘Romance’ een mix van Britpop, alternatieve rock en gotische invloeden die de muzikale horizon van de band verder verbreedt.
Een nieuwe richting met behoud van identiteit
Met ‘Romance’ zet Fontaines D.C. een grote stap weg van hun eerdere werk, maar blijft tegelijkertijd trouw aan de duistere en zelfbewuste kern die hun muziek kenmerkt. Het album voelt als een reis: van de ruwe straten van Dublin naar de glamour van het wereldtoneel, waarin de band worstelt met de consequenties van hun groeiende roem en de complexiteit van het moderne leven. Die spanning tussen verleden en heden, tussen hun oude en nieuwe geluid, komt voortdurend terug in de muziek en teksten.
In het openingsnummer en titeltrack “Romance” creëert de band een sfeer van dreiging en mysterie, waarbij een eenvoudige pianomelodie zich mengt met zware gitaren en ritmische percussie die klinkt alsof deze in een vochtige grot is opgenomen. De tekst “Maybe romance is a place / For me and you” suggereert dat romantiek niet slechts een emotie is, maar een gemoedstoestand of bestemming, vol met verwarring en tegenstrijdigheden.
Verlangen en vervreemding: de kern van ‘Romance’
Een van de meest centrale thema’s op het album is de zoektocht naar vervulling, en hoe deze vaak gepaard gaat met gevoelens van vervreemding en leegte. In nummers zoals “Starburster” en “Desire” wordt deze spanning duidelijk. In “Starburster”, dat is geïnspireerd door een paniekaanval, klinkt Chatten bijna wanhopig als hij zingt: “I wanna take the truth without a lens on it / My god-given insanity depends on it.” Het nummer wordt gedomineerd door zware beats en een schurende Mellotron, wat een claustrofobische sfeer creëert die past bij het thema van emotionele ontreddering.
Het nummer “Desire” zet de obsessieve aard van verlangen kracht bij met repetitieve zang en intense muzikale opbouw. De tekst “Desire, desire” wordt als een mantra herhaald, wat het idee versterkt dat verlangen niet zomaar een gevoel is, maar een kracht die ons beheerst en die ons vaak in een staat van eeuwige ontevredenheid houdt. De muziek, rijk aan melancholische strijkers en donkere synths, benadrukt deze emotionele achtbaan nog verder.
De moderne wereld als bron van onthechting
In “In the Modern World” reflecteert Fontaines D.C. op de vervreemding die vaak gepaard gaat met het moderne stadsleven. De herhaling van de regel “I don’t feel anything / In the modern world” weerspiegelt een diepgewortelde emotionele desillusie. De muziek is hier dromerig en etherisch, met invloeden van shoegaze en alternatieve rock, en roept een sfeer op van eenzaamheid en vervreemding. Het nummer lijkt een commentaar op hoe de hedendaagse samenleving ons steeds verder van elkaar verwijdert, ondanks de technologische verbondenheid.
Ook “Motorcycle Boy” richt zich op de zinloosheid en isolatie van het moderne bestaan. Het nummer, doordrenkt met grungy gitaren en een zwevende melodie, legt de nadruk op de frustraties die gepaard gaan met het stadsleven en de oppervlakkigheid van moderne interacties. Chatten’s zang, soms narcotisch en dreigend, onderstreept de innerlijke conflicten die deze omgeving met zich meebrengt.
Complexe relaties en de zoektocht naar betekenis
Een van de hoogtepunten van het album is “Horseness Is the Whatness”, een nummer dat wellicht de meest poëtische en introspectieve teksten van de band bevat. Het nummer opent met het hartslaggeluid van gitarist Carlos O’Connell’s dochter, wat naadloos overgaat in weelderige strijkers en een langzaam opbouwende melodie. De tekst “Will someone / Find out what the word is / That makes the world go round?” verwoordt de existentiële zoektocht die het album doordringt. Het is een meditatie over de drijvende krachten achter menselijk gedrag en de eeuwige zoektocht naar liefde en betekenis.
In “Death Kink” wordt de destructieve kant van menselijke relaties verkend. De tekst “When you came into my life, I was lost / And you took that shine to me, at what cost?” suggereert dat intense verbindingen niet alleen vreugde kunnen brengen, maar ook diepe pijn en verlies. De muziek, met zijn duistere en grungy invloeden, draagt bij aan een gevoel van spanning en innerlijke strijd.
Romance: een uitnodiging en een waarschuwing
Het album ‘Romance’ van Fontaines D.C. is geen standaard liefdesverhaal, maar een complex portret van de menselijke ervaring. De titeltrack fungeert als een metafoor voor de dubbelzinnigheid van menselijke relaties; het is een uitnodiging om jezelf te verliezen in emotie, maar ook een waarschuwing voor de risico’s die daarmee gepaard gaan. De muziek, een combinatie van rauwe post-punk energie en verfijnde arrangementen, benadrukt deze spanning en maakt van ‘Romance’ een gelaagde en intrigerende luisterervaring.
Een nieuw geluid en een gedurfde evolutie
Met ‘Romance’ slaagt Fontaines D.C. erin om hun geluid te vernieuwen zonder hun kern te verliezen. Het album biedt een rijke mix van genres en stijlen die de veelzijdigheid en creativiteit van de band onderstrepen. De combinatie van zelfbewuste teksten, krachtige muzikale composities en een vleugje speelsheid maakt ‘Romance’ tot hun meest complete en boeiende album tot nu toe. Het is een werk dat niet alleen laat horen waar de band vandaan komt, maar vooral waar ze naartoe gaan. Met ‘Romance’ toont Fontaines D.C. dat ze niet bang zijn om risico’s te nemen en hun eigen muzikale grenzen te verleggen, wat resulteert in een album dat zowel emotioneel als artistiek uitdagend is.
‘Romance’ is daarmee meer dan alleen een nieuw hoofdstuk voor Fontaines D.C.; het is een intense en eerlijke reflectie op de complexiteit van het moderne leven en de menselijke ervaring. Het album biedt geen gemakkelijke antwoorden, maar stelt wel de juiste vragen, en nodigt uit om mee te gaan naar onverwachte wendingen en emotionele diepgang. Daarmee bevestigt Fontaines D.C. hun plek als een van de meest intrigerende en veelzijdige bands van het moment.