Fresh album releasesHiphopMuziek

Tourist LeMC – Alles Onder Controle

(Nieuwste Hits) – Tourist LeMC blijft op zijn nieuwe album Alles onder controle een reiziger in eigen stad. Maar waar zijn eerdere albums soms romantisch mijmerden over Antwerpen, laat hij nu een duisterder beeld zien. ‘De stad ademt in wat wij uitademen. Laat het in godsnaam liefde zijn,’ verzucht hij in Stadslucht, een track waarin hij dwars door de stad wandelt en geconfronteerd wordt met nachtbrakers, immigranten, wildplassers en dealers. De Antwerpse grootstad toont haar ruwe kant, en Tourist LeMC is zowel observator als deelnemer.

Nieuwe perspectieven en muzikale experimenten voor Tourist LeMC

Wat opvalt aan Alles onder controle is dat Faes zich niet alleen een kritische toerist toont, maar zich ook inleeft in de ander. Als een oefening in empathie kruipt hij in de huid van een cocaïnedealer (Cocaïne), een hooligan (Emoji hooligan) en een gefrustreerde weggebruiker (File). In die laatste track leidt een alledaags verkeersprobleem tot een existentiële crisis: ‘Wie weet waar ik had gezeten in het leven, had ik gegaan voor een eerdere afrit.’

Muzikaal zoekt Faes opnieuw de grenzen op. Cocaïne brengt zwoele latin-vibes met een subtiel Santana-gitaartje, terwijl Emoji hooligan een pulserende elektronische energie bevat. De beat van Alles kapot doet denken aan The Streets, terwijl Sterrenwacht de sfeer van een introspectieve Eminem-ballad oproept. De melancholie druipt er vanaf, mede door het refrein van Guusje: ‘Doe je ogen maar toe, ik heb sterrenwacht. Ook al ben ik zo moe en is de hemel zwart.’

Generatie burn-out en sociale kritiek

De thematiek van het album raakt aan bredere maatschappelijke kwesties. In Alles kapot schreeuwt Faes zijn frustratie uit: ‘Het is een maandag, het is een alles-kapot!’ De song voelt als een anthem voor de burn-outgeneratie, een groep waarin hij zichzelf deels herkent. Zijn vrouw heeft er een gehad, en hijzelf balanceerde twee jaar lang op het randje.

In Controle kwijt bekritiseert Tourist LeMC de moderne tijd, waarin AI, deepfake en polarisatie ons leven beheersen. ‘Ik begin te klinken als mijn bomma. Dat het vroeger allemaal beter was… Vroeger, dat was gisteren pas!’ rapt hij boven een minimalistische vioolpartij. De track vat mooi samen hoe Faes als artiest reflecteert op de tijdsgeest, zonder zichzelf buiten schot te houden.

De ander en de zoektocht naar verbinding

Op het einde van de plaat zoekt Tourist LeMC weer naar verbinding. De ander is een haast spokenword-achtige track, gedragen door een minimalistische pianobegeleiding. Hierin benadrukt hij hoe we allemaal verschillen, maar uiteindelijk niet zo verschillend zijn: ‘De hel dat zijn de ander, maar de ander dat zijn wij.’ De tekst snijdt diep en laat zien dat Faes, ondanks zijn groeiende cynisme, de hoop nog niet volledig heeft opgegeven.

Afsluiter Voorbij is een feelgoodnummer dat doet denken aan Mac Miller of Chance the Rapper. Een speelse saxofoon en een optimistische boodschap zorgen voor een lichtere noot na de zwaarte van de rest van het album. Faes zingt over acceptatie en loslaten: ‘Het leven moet geleefd worden, met al zijn bagage.’

Een van zijn sterkste albums

Met Alles onder controle levert Tourist LeMC een van zijn meest gelaagde albums tot nu toe af. Hij stapt buiten zijn comfortzone, zowel muzikaal als tekstueel, en stelt prangende vragen over onze maatschappij. De empathische idealist krijgt tegenwind, maar blijft overeind. Een album dat even confronterend als meeslepend is.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.